Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 24 augusti 2014

Årsdag och fågelskådning.

Broderen fyllde år i går lördag och det blev lite kaffekalas. Syskonen var samlade tillsammans med några till. Syrran hade varit ute och fixat med kakbak och tårta. Jag kom ut efter lite skådning längs Ekstakusten vid trettontiden. Brorsan tyckte vi skulle åka och kolla ett svampställe som inte ligger så långt bort så vi drog och lämnade kvar syrran för sig själv. Hon förmanade att vi inte fick vara borta för länge eftersom det ev. skulle komma nån.
Vi hittade lite kantareller så att jag fick ihop till en svampmacka, passade bra eftersom jag inte ätit nån lunch. Visserligen började det ramla in lite folk som även ville smaka, men gott var det.
Kaffe med tre sorters kakor och tårta inmundigades under prat och glam. En konjak blev det även till oss tre bröder. Mer pratande och så småningom kom det fram en rabarberpaj med glass till, alla åt med mer eller mindre god aptit. Sen troppade så småningom de flesta hem, jag hade bestämt att jag skulle sova över och syrran var kvar sist och gav oss förmaningar igen om kakor här och mat där. Skönt att bli lite ompysslad ibland..... storsyrran lämnade kvar en paj så det gick ingen nöd på oss i dag heller.
Fågelskådning längst ut på Näsudden i morse gav en hel del vadare som är på flytt, skapligt väder med för en gång skull nästan ingen blåst. Jag gick i shorts och sandaler men dubbla tröjor, brorsan hade lite, mycke, mer kläder på sig.
På vägen hem tog vi svängen förbi Nisseviken och när vi var nästan nere fick vi se nåt som vi båda sa, va tusan var det. Tvärnit och i med backen.

Där gick en råbock och åt med lammen. (klicka för större bild), Hade behövts en bättre kamera men jag fick det ändå dokumenterat. Verkade gå där i godan ro ätande på det foder som bjöds och brydde sig inte så mycket att vi satt och glodde på honom.
Nisseviken blev avspanad innan vi var hemförbi för fika och så blev det en tripp till "Bols- o Tomas änge". Hem för mat och en liten tripp till innan det började bli dags för mig att dra mig till staden. i morgonbitti blir det tvättstugan och sen blir det lite andra äventyr. Rapport kommer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar