Juli

Juli
Nicktistlar

onsdag 2 maj 2018

Potatissättning med förhinder.

  Det blev en heldag på Sudret i stället för kolonilotten i dag. Det hade varit synlig en Tjockfot ute vid Vändburg i går. Det är en vadare som egentligen inte ska finnas här men ibland händer det att någon flyger fel. Har den inte på min lista så jag tänkte i morse att det blir en tur söderöver i dag. Men inte fick jag se den och ingen annan verkar ha sett den i dag. Däremot fick jag höra en Näktergal när jag stod där vid åkern och tittade. Även en del andra sångare hördes. Efter en stund gav jag upp men då kom ett par lagom jag kom till min bil, gick tillbaka och pratade en stund med dom men sen drog jag. Får väl bli nästa gång den kommer.

  Kom så småningom ut på Faludden och fick se den Svartvita flugsnapparen, både hona och hane. Lite annat smått och gott blev det också. Landade så på gamla hemmamarker, Tegelbruksdammarna i Havdhem, det första jag får när jag står vid bilen och tar en fika är en Grå flugsanappare. Tre sorters dopping i dammarna men dock ingen Pungmes som jag nästan hade räknat med. Svalor däremot var det gott om både Ladu- och Hussvalor. Fortsatte till Nisseviken naturligtvis och på vägen mellan Nisse och Petes i Hablingbo fick jag se dagen tredje art av flugsnappare, Halsbands-. Nu började klockan bli mycket så det blev ett kort stopp vid Paviken.

  Fick i mig några mackor innan det var dags att åka på körövning. Gick väl ganska bra i kväll, vår ledare verkade vara nöjd i alla fall. Vi korister hade väl lite andra synpunkter på en del detaljer men hon vill göra på sitt sätt. Nåja, det är ju hon som leder oss så vi får ju rätta in oss i ledet.

  Får se om höstpärar kommer i jorden i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar