Juli

Juli
Nicktistlar

fredag 4 maj 2018

Jobb och rekreation

  Så kom då höstpotatisen i jorden också, var upp tidigt i dag. Eftersom det var strålande väder ute så satte jag fart. Fick också ner en rad med ena halvan dill och den andra sommarmorötter. Och så var jag efter den gemensamma klipparen så jag fick ansa till lite runtom.

   Purjolöken som står kvar är ännu ätbar, visserligen inte varken grov eller lång sen harar har tuktat den i vinter. Den gula löken är faktiskt på väg upp och rädisorna är trots att syrran var på dom också på gång. De små jordgubbsplantorna närmast verkar ta sig med, men nån skörd på dom i år är knappast att räkna med.

  Sen fuskade jag med maten, var och handlade och de hade kycklingfilé i dragonsås med stekt potatis i lunchlådan i dag. Femtifem spänn kan det väl vara värt när jag ville i väg på nya äventyr. Tänkte mig till Storsund i Gothem och gjorde ett stopp innan i Vallstena. Gick längs med spången till fågeltornet och hade med tuben utan stativ. Går rätt bra att använda den när man har stöd, på fri hand är det annars hopplöst. Var väl inte så mycket fågel precis men det är rätt gott när man står där i tornet och kikar. Så har man Rödvinge-trastarnas sång i ryggen. Och fin natur när man går spången.

  Spången går förbi en gammal damm där det ännu står vatten uppdämt. Kabbelekan börjar blomma nu också. Uppströms bäcken kör man förbi en gammal vattensåg, det är därför dammarna har byggts.


  Fortsatte ner till Agbod och där hade Gullvivorna börja slå ut. Gick runt lite där nere och tittade i det gamla men väldigt väl underhållna fiskeläget. Ligger ju lite avsides men när man väl kommer dit så kan man bara koppla av och njuta. Nu hade jag visserligen ingen kaffekorg med mig i dag.

  Färden hemåt gick i några kringelikrokar med en del stopp på intressanta ställen så det blev en hel dag.
Pågår en hockeymatch på burken men jag får ju inte sova ostörd, de skriker ju så in i bängen när det blir mål.

   

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar