Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 22 april 2018

Heldag på När

  Det var När Open i golf i dag och jag var engagerad som domare. Klockan åtta skulle de tre första starta sina första arton hål, och sen med tio minuters mellanrum fyra trebollar till. Tänkte jag skulle kunna komma ut när de startat och sen åka i kring och prata med de femton spelarna efterhand. Men se, det tyckte inte han som var tävlingsansvarig. Gick och la mig tidigt i går kväll, läste lite men släckte strax efter tio ! Sov lite oroligt under natten, tog till boken mellan halv tre och halv fyra. Vaknade igen vid halv sex och låg och drog mig ett tag men klev jag upp. Kvart i sju gick jag ner till bilen, åkte förbi macken men var ute tjugo minuter innan första start. Trots sol var det kyligt att sitta i en golfbil i ostvinden från havet. När killarna hade spelat sina arton hål, var det lunch och sen snart dags för den sista artonhålsrundan. Alla var ju låghandikappare så det fanns inte så mycket för mig att göra. Åkte runt i snålblåsten, som tur var hade jag med mig extrakläder. Har väl vart med förr ! Strax före halv sex kom sista bollen in och sen skulle det delas ut pris.

  Kvart i sex var jag nere på Närsholmen och fick se några tärnor, nytt för i år. Två Fisktärnor och en Småtärna, den fladdrar runt nästan som en fjäril i jakt på småfisk. Sen var det raka spåret hem.

  Hade satt ut två kaktusar på avvänjning i morse, tog även ut två krukor där den ena hade en liten chiliplanta och den andra en liten tomatplanta. De kan inte blåsa sönder tänkte jag. Men när jag kom hem såg jag inge tomatplanta och en något tilltufsad chili. Va in i faderullan, har ju inte blåst nåt där. När jag tittade närmare efter var det en, en cm stabbe i tomatkrukan och toppen på chilin var väck. Måste ha varit fåglar på balkongen och smakat. Pilfinkarna under takfoten tror jag inte är så taskiga. Däremot flyger det en massa vitfågel, fiskmås och gråtrut, här i bland. Jag vet inte om de ska hämnas på oss, sekreterarn i föreningen som är plåtslagare var uppe och såg till häromdagen att vi skulle slippa häckande vitfågel på våra tak i år. Är det inte det ena så är det de andra, hå, hå, ja, ja, 

2 kommentarer:

  1. Så trist att du fick dina plantor förstörde. Gör fåglar verkligen så??
    Hoppas att du har flera plantor på gång.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit ute för det tidigare, men kan inte komma på annat än att
      det måste var fåglar. Ett gäng skator håller till här och de är ju nyfikna så....
      Råttor tror jag inte, hoppas inte att det är. Dörren stod på glänt men har inte märkt nån aktivitet här inne.;-) Har ännu många plantor kvar så det ska nog klara sig.
      Kram, Anders

      Radera