Juli

Juli
Nicktistlar

onsdag 7 mars 2018

I väntan på våren.

  Mot bättre vetande så var jag och handlade fröer häromdagen. Kunde inte hålla mig så det blev tomat och chilisådd i dag. Jag vet ju att jag blir lika besviken varje år när man kommer hem och plantorna har blåst sönder. Bor ju längst upp och på hörnet så det spelar ingen roll vilket håll vinden kommer i från ,blåser alltid runt på min balkong. Vill inte sätta upp en massa vindskydd heller för jag vill ju se solen.
 
  Fyra små byttor med tomat och tre med chilifrön, får väl se vad det blir av dom. När jag nu ändå var i gång med jord och krukor så planterade jag om i mitt"stenparti" Kaktusarna växer ju ur krukorna och en del sätter sidoskott. En Svärmor kudde ställde till det, först fick jag inte ur grannkrukan med en Sydkaktus elr. Notocactus scopa ruberiana. Den satt fast i taggarna och sen hade den satt små rotskott. Men till slut så fick jag fram och ur den, kunde även ta skotten och plantera dom. Men när Svärmorskudden skulle få en större kruka blev det inte lätt. En handduk runt taggarna och grova arbetshandskar och några grova ord omväxlande med aj, aj. Till slut så stod jag där med en omplanterad kudde lagom till det var dags att byta om från trädgårdsmästare till körsångare. Till och med mer snack än när vi träffs i Rummelraj och inte blev det mycket sång inte.
  Tre stycken omplanterade, den lilla i nere i högerhörnet är skottet från den snett upp till vänster. Och kudden kunde kanske ha behövt en lite större kruka. Nu kommer jag till ha samma besvär om en fyra, fem år. Kranskaktusen behöver ny kruka med och vill säkert ut ur det demolerade "stenpartiet".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar