Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 4 februari 2018

Nästan allt på en dag.

  En del dagar går förbi som i ett grått töcken ch återigen så hinner man nästan inte med. Lördagen började som vanligt med kryss av olika modeller både i radio och i tidningen. Inget av dom var särskilt svårt så det löste sig om jag ska skämta till det. Dags att få i sig lite i magen, sen ringde syrran och sa att hon inte hade någon vidare lust att gå med och höra på Gotlands balalajkor med gäster. Hon hade hört den ena gästen, Eric Bibb, på radion dagen innan så hon var tveksam. Jag försökte övertala henne med att det blev annat med alla musiker i ryggen.

  Jag tog en promenad för att fylla på kontantkassan och fortsatte uppemot backen bakom Gråboskolan. En hel del vatten fick jag runda för att inte bli våt. Så blev det genom Elefantskogen hem, heter ju egentligen Furulundskogen men jag stötte på en dam där en gång när hon var ute med sitt barnbarn. De kallade bokskogen för just Elefantskogen. Rätt träffande om ni ser på februaribilden här till höger, med lite fantasi så ser man ju nedre delen av de stora elefantbenen.

  Kommer hem och börjar göra mig i ordning, eftersom jag inte löst nån biljett tänkte jag att gå dit tidigare.
Då ringer syrran igen och säger att hon tänkt över saken och hon kommer, vi stämmer träff borta vid aulan på Säve. När jag kommer dit trekvart innan konserten är det redan kö vid biljettkassan, löser för mig och syrran och så går jag och pratar lite med en kompis som är med i balalajkorna. Syrran lyckas få syn på mig och vi går in och tar plats, salongen är nästan fullsatt när konserten börjar. Sen börjar orkestern med några egna nummer och med sånginslag från en medlemmarna. Sen kommer då den amerikanske bluessångaren Eric Bibb och sjunger både ensam och med orkestern. Med sig har han sin gotländska fru som sjunger lite stämmor med han. Den ryska medlemmen Olga Sjiskina gör ett soloframträdande på sitt instrument Gusli.

  I Gotlands balalajkor får man komma och prova på en gång, nästa gång man kommer med så blir man med automatik medlem och man är ständig medlem för livet. Med påföljd att Ove Ronström, ledaren, gladde sig med att Olga som varit med tre gånger tidigare är den enda medlemmen i S:t Petersburg och Bibb är i och med de har övat ett par gånger också ständig medlem. Konserten avslutades med att vi i publiken fick lära oss några strofer som vi sen sjöng med glatt till musiken. Efter nästan två timmar så hade de slut på extranumren och jag frågade syrran om hon ångrade sig att hon gått med. Na,aj, med eftertryck blev svaret.

  Kvällen för min del avslutades vid grannarna härnere, de hade bjudit in till fest med hemligt innehåll vid samma tid som konserten. Jag hade talat om att jag tänkte gå på konserten. Då får du komma efter den sa de. Så när jag var på väg upp i trappan så tittade jag införbi, där satt fem damer och en man och de hade redan ätit den hemliga maten. Jag var ut i köket och kollade och där stod en gryta med grumligt vatten och en gryta med nån konstig sås. Sen kom värdinnan ut och drog ut en plåt med kroppkakor från ugnen. Jag var snabbt upp och tog av mig ytterkläderna och vände ner igen. Tre kroppkakor med  lingonsylt och efter var det en fruktsallad med grädde som de andra satt och tog mer av för att hålla mig sällskap. Sen fortsatte det med mycket prat, skratt och glam. Hade inte lust att gå och sätta mig framför datorn när jag väl var hemma så därför lite sen uppdatering. Och nu är det snart dags att förbereda sig inför kvällen, ska med systrarna åka till Klinte och se revyn där.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar