Juli

Juli
Nicktistlar

fredag 23 februari 2018

Medaljerna ramlar in.

  I går var det bridge igen och jag blev hoplottad med samma partner som jag spelade med sist. Jag sa det att första gången man spelar i hop kan det gå bra men sen tror man kanske att vi kan varandra. För fjorton dar sen kom vi trea, och i går blev vi fyra. Vi gjorde nog så gott vi kunde men det blev väl nåt misstag hit och dit. Men så länge vi är över medel så är det ju bra. Nästa torsdag får jag garanterat en annan partner för då är det sportlov och han är upptagen med Krullis Cup.

  Sen var det bara att fixa till lite mat och slå sig ner framför teven och se damernas skidskyttestafett. De två första tjejerna satte sina extraskott och tredje tjejen förde upp laget skapligt och växlade över till sista sträckan med häng något sånär till täten. Sista tjejen går in och sätter alla sina tio skott och går ut på slut-varvet som trea. Hon kör ifatt och förbi och för upp laget till silvermedalj. Kanske inte så väntat men var det någon som skulle ta medalj  stafetterna så var det tjejerna. Av bara farten, eller, så vann curlingherrarna sin semi och grejar minst ett silver i morgon.

  Sen var jag så trött och frusen resten av dagen så det blev ingen Rummelrajövning på kvällen. Jag bäddade i stället ner mig tidigt. Vaknade och mådde tjyvens vid ettiden och satte på radion, där fick jag höra när den enda riktigt säkra guldmedaljvinnaren i förspekulationerna, Sandra Näslund i skicross visserligen tog sig till final men kom sist där och missade medaljer. Hon var så arg och ledsen efteråt och det kan man ju förstå.

  Kom så småningom ur sängen i morse, frukost och ett varv med dammsugaren. Så blev det ju herrarnas stafett i skidskyttet. Tog in strykbrädet och fixade till tvätten sen i tisdags för jag skulle ju i alla fall se den.
Då kunde jag lika gärna förena nytta med nöje. Hade inga större förhoppningar på någon framskjuten placering. Men förstemannen hängde med bra och satte sina extraskott utan att straffrunda. Ja, ja tänkte jag den kommer väl för det var inget lätt skytte. Andremannen hängde med bra han med och fick ner alla prickarna utan straffrunda och när han växlade över till tredje sträckan så hade vi ju den säkraste. Då gör väl han bort sig i dag tänkte den borne pessimisten men icke. Han växlar över till vår veteran och då var det väl sjutton om inte han gör bort sig, ......som vanligt höll jag på att säga. Han gick tillsammans med norrmannen i ledning, vid det liggande skyttet var det jämt. Och de kom in tillsammans i rätt ohotad ledning samtidigt till stående och bommar bägge det första skottet. Norrmannen skjuter bom även det andra men Fredrik får ner resten och sätter extraskottet direkt. Går ut i ledning med över fyrtio sekunder. Ledningen drygar han sen ut inemot mål och helt otippat. åtminstone av mig, så blir det vild SVENSK GULDGLÄDJE i målfållan. Som kryddan på moset vinner även damerna sin semi i curling och grejar minst en silvermedalj. Kul att vara svensk.

  Hann knappt få på mig skor och kläder för nu satt två av systrarna i bil utanför. Vi åkte och hämtade även lillsyrran för färd till Klintehamn. Storebror firade årsdag i dag, hade våran mor varit kvar i livet så hade hon fyllt etthundrasju år i dag. Vi har alltid sagt det att hon fick ju en riktigt fin födelsedagspresent när han kom fram till världen samma dag. Kaffe med bullar och kakor med efterföljande tårta satt riktigt bra därute. En stunds prat hann vi även med innan deras dotter med en av sina söner med sambo och barn kom och firade honom. Mer prat med dom innan det var dags att tänka på hemfärd. En mycket bra dag och jag känner mig helt okej igen. Nu är det ju bara två dagar kvar av OS sen kan man börja komma in i de vanliga rutinerna igen. Sent upp och sent i säng och ändå orka med den gråa lunken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar