Juli

Juli
Nicktistlar

lördag 17 februari 2018

Hemma igen.

  Har åter landat i min egen säng, kom hem sent i går kväll, fredag efter en intensiv vecka. Drog ju i väg redan i söndagsmorse med båten. Och efter en bilfärd på dryga tre timmar, på bara asfaltvägar hela vägen utom en mil på slutet, kunde jag checka in på Café Udden och fick en nyckel till ett rum i Stallet. Det är ett gammalt bruk med herrgårdsbyggnader, smedjor, stall, orangeri och många andra hus som PROs folkhögs-skola håller hus på. Och stallet är ombyggt till kafé och rum för kursdeltagare. Mysigt men något kallt i det gamla stenhuset. Jag fick ett rum med fönster ut mot nedre Dalälven, hade c:a femton meter till vattnet. Det var bara så att det var ett stort fönster utåt med små, visserligen dubbla, handblåsta glasrutor så det var ett otroligt kallras från fönstret. Första kvällen övervägde jag att ligga på golvet på toaletten. Rummet värmdes med golvvärme så där var det varmt, men när jag väl kröp ner under täcket höll jag mig varm hela natten.

  Efter att ha fått i mig mat på Caféet så knallade jag ner mot forsarna. Träffade på två gubbar, den ene var naturfotograf och skulle fotografera utter. Den andre visade sig bo i Visby sen många år och hade åkt upp med samma båt som jag på morgonen. Han skulle tillsammans med andra ut i ett gömsle tidigt på måndagen. Underliga äro herrans vägar ibland. Vi gick bort över en bro och plöstligt skrek han till att där är ju uttern.

  I vänsterkanten mellan de två isflaken höll uttern på och fiskade verkade det som Den var uppe och visade upp sig med jämna mellanrum annars såg vi hur den rullade runt under ytan i det ganska grunda vattnet. Vi såg väl den högst en dryg minut för när vi väl hade ropat till oss fotografen så försvann den. Jag hade inte sån tur att jag fick den på bild heller. Första utter jag nånsin sett så jag var inte så snabb med mobilen.


  Efter frukost på måndagen hade jag ännu tid att gå dit igen men det började snöa ordentligt med blötsnö så det blev en kort runda. Tog dock en bild på den här ruinen efter en vattenkvarn innan jag gick till lunch. Då träffade jag de andra som skulle gå samma kurs som jag, två göteborgsdamer träffade jag visserligen vid frukosten efter som de som jag åkt upp på söndagen. De hade kommit sent på kvällen och fått varsitt rum i en annan byggnad. Däremot var det en stockholmare där och vår kursledare, en tjej, pensionär från Örebro där också. Det visade sig att de hade varit inom vården alla fyra så jag hade väl lite svårt med att hänga med när de kom in på detaljer men, när jag såg frågande ut så förklarade de för mig. På onsdagen fick vi tillökning med en dam från Sandviken som inte jobbat inom omsorgen däremot hade hon jobbat inom kommunen med försörjning till skolor och vården. Vi blev ett riktigt sammansvetsat gäng som höll i hop hela dagarna från tidig frukost till inte så sen avslutning av dagen på Café Udden med gratis fika och en macka om man ville ha. Däremot öl eller ett glas vin fick vi betala.


  Det här isflaket hängande på stenen var det första jag så när jag drog upp rullgardinen varje morgon. På torsdagen var jag ute på den lilla uteserveringen utanför mitt fönster. Mycket därav hade jag rullgardinen nerdragen på kvällen för jag kom underfund med att vem som helst kunde se rakt in i mitt rum från ute-platsen från caféet. Sen stoppade den också lite av kallraset, annars så vill jag gärna ligga i sängen och se efter vad det är för väder varje morgon.

  Efter som det kändes som en snabb kort vecka så hade vi i alla fall svetsats samman som en liten grupp. Vi hade inte mycket att göra med de andra c:a femton deltagare i en annan kurs. Jag var väl den som umgicks något med en del av dom i teverummet på kvällarna. De låg nämligen i Stallet där jag bodde. Vi tjugo var de enda kursdeltagarna under hela veckan. Annars var det lite personal och så var det en masa byggarbetare, de renoverade den stora herrgården, ska vara klart om någon månad. De flesta av dom gubbarna åt lunch i matsalen där också en del av Gysinges "vanligt"folk gick och åt lunch. 

  Nu gäller det bara att ta vara på allt som vi avhandlade under veckan. Under dagen i dag har jag sorterat papper och annat material samt tagit emot en hel del på mailen som våran kursledare skickat. En hel del powerpointbilder som blir alldeles utmärkt att ha när jag ska föra allt vidare på möten och när någon frågar efter det. Men nu känner jag för sängen igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar