Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 21 januari 2018

Solig söndag.

  Segt i morse så det var lagom med frukost innan det var dags för att sätta sig framför teven. Såg Kalla bli knappt slagen tvåa och sen herrarnas slalom, första åket, innan jag kom på att ta vara på det fina vädret. Nåra mackor och kaffe innan jag tog bilen bort till Snäck. Fullt av promenerande längs hela vägen från sjukhuset och fram till parkeringen där jag ställd bilen. Knallade i väg norrut längs stranden och mycket fågel var det men inga direkt rariteter. Andfåglar av alla de slag och svanar, både knölsvan och några sångsvanar.

  När jag kom bort förbi Muramaris så tog jag backen upp dit. Jag tänkte att jag inte skulle ta hela vägen bort till Själsöviken för jag räknade med att det blir dryga timmen ändå. Kom upp till den lilla stugan som blev byggd i somras, vet inte om det ska bli lekstuga eller lusthus. Stormen hade gått hårt åt den.

  En torrtall hade gett vika och ramlat över den, men det verkar som det går att fixa till. Några sättningar bara och annat fix. Något som inte kommer att gå att fixa till fick jag se borta vid Kohlens kvarn. Där säger dom att öns första golfbana fanns för länge sen. Den anlades av makarna Roosval i samband när Muramaris byggdes. Det finns ett litet hus i södra delen där de förmodligen gick in och tog förfrisknigar vid spelet. Den såg jag på sensommaren att den fått en fönster utslaget och det har tydligen räckt för stormar att få fäste.

  Det verkar som taket bara har lagt sig på sidan, men det syntes egentligen inget av väggarna. Kan ju ha blivit bortforslade eller använts till en brasa. Annars kan jag tala om att Muramaris stod kvar utan att ha fått några stormskador. Och i dag fanns det inte en chans att det skulle bli några stormskador.
Havet blankt som en spegel och man skulle nästa kunna tro att 
det är sommarmoln i väster.

Men trots värmande sol förmår den inte få bort frosten på
enar och "tynnesbuskar" ens när det kommit en bit in på eftermiddagen.
Och det är ju härligt när det är en sån här vinter, bäst att njuta så länge det varar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar