Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 1 januari 2018

Ny dag och nytt år.

  Tänkte jag skulle bli en bättre människa så här på nyåret. Jag har sen flera år tillbaka varje nyårsdag varit uppe tidigt och och räknat nya årskryss på fågelarter. De gånger jag firade nyår i mitt föräldrahem var jag och brorsan och spanade av Nisseviken, Grunnar och så blev det en promenad ut på Storgrunn längst ut på Näsudden. Nu när jag firat här i stan så blir det en sväng över Säveskolan, Kopparsvik, Hamnen, Almedalen, Botaniskan och hem över Öster.

  Tittade ut i morse och det var grått, dimmigt och låga moln. Nåja inget regn ännu i alla fall, tänkte jag. Men samtidigt tänkte jag att jag skulle hoppa över Kopparsviksbäcken, kan vara lite krångligt att komma ut på vägen därnere. Samtidigt tänkte jag på mina fötter och fotleder. Knallade i väg och hann inte mycket mer än att passera Säveområdet när det började dugga så smått. Fortsatte dock för jag hade ju min gamla, rätt regnsäkra jacka på mig. Kom ner på hamnen och då fick jag lägga glasögonen i innerfickan. Regnet tilltog mer och fåglar som jag var ute efter syntes inte mycket till. Almedalen är ju säker med gräsänder och en massa hybridänder. Ett par bläsand fick jag också se och vitfågel naturligtvis.

  Botaniskan som brukar vara säker gav inte heller mycket. Matningen vid tempelkullen var så gott som tom, några talgoxar och blåmesar. Maten hade tydligen nästan tagit slut under helgdagarna och nu är det ny regi därnere så det var nog ingen om hade tanke på fåglarna. Vände uppåt över Öster och regnet tilltog ännu mer, skvalade längs gatstenen och när jag kom upp där och hade cirka tio minuter kvar hem kände jag att regnet började gå igenom på axlarna och i armvecken på min "regntäta" jacka.

  Kom hem och fick byta kläder och kände mig nöjd att jag i alla fall fått ordentligt med motion. Nu var jag värd lite av "resterna" som blev kvar sen i går kväll. Kylskåpet var proppfullt och godis, chips och lite annat smågodis fanns kvar. Så nu sitter jag här och känner mig som en uppumpad ballong och visserligen känner jag av fötterna men jag mår gott. Så det här med bättre människa det får väl vänta ett tag, det kommer ju nya år. Och flera, "jag gör det sen". Förresten, jag fick i hop 21 arter under promenaden, med säkerhet det sämsta resultat jag haft någon nyårsdag. Men det är ju ett helt år kvar att kryssa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar