Juli

Juli
Nicktistlar

torsdag 26 oktober 2017

Svamputflykt.

Tog med mig storasystern för att leta svamp i dag, blev en del körning. Men vi fick ju se en hel del, var på vägar som hon inte är på så ofta. Och med lite tålamod hittade vi både trattisar och även lite rödgul trumpet.
Sen hittade vi en hel del annat också, några tog jag hem för att examinera för naturligtvis hade jag svampboken hemma.
Tre stycken som kom med hem, med viss reservation har jag kommit fram till att det är; 
Vä. Långfotad röksvamp, Hö. Ärggrön kragskivling och nederst Hårig tungmurkla.

Sen gjorde vi en del besök på andra sevärdheter också det blev både kyrkogård och Fornborgar. Ställen som storasyrran aldrig varit på tidigare. Kul och lura med henne på lite äventyr.
Här är en liten höstfin ek uppe på en av borgarna, Killingaborgen enligt upplysningstavlan.
Själva borgen, en helt naturlig platå med branter på tre sidor är c:a  sjuttiofem gånger femtiofem meter.

Nu är svampen rensad och en del åkte ner i stekpannan direkt och intogs med god aptit. Det som inte gick i magen ligger för torkning och till att ha till senare matlagningar.
Nu ska jag ta igen mig ett jag för att orka med att gå ner på Jazzklubben i kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar