Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 30 oktober 2017

Invintring.

I dag har jag varit flitig, fick äntligen tid att åka upp på kolonin och jobba lite.Började ju att gräva för några veckor sen men tyckte det ännu var för varmt så ogräset hann börja växa igen. Men nu börjar det ju bli mer höst och med det kallare. Var tvungen att rensa bort det mesta ogräset först så jag inte vände ner det och det skulle få en chans at komma igen i vår. Nej, så bort med det och sen på med lite pelleterad kogödsel, himla bekvämt att hantera. Luktar ju inte så fräscht men gör förhoppningsvis lite nytta.

Grävde ett tag, sen gick jag in i växthuset och satte i gång att tukta den vildvuxna vinrankan därinne. Klippte ner en hel del på ena sidan, men är ännu kvar en hel del på andra sidan. Funderar på att låta den sidan vara mer otuktad och sen jämföra vilken sida som ger bäst resultat. Nu blev det i alla fall bättre svängrum därinne. Syrran får väl en chock när hon kommer dit nästa gång men jag har förberett henne lite fördiktigt.

Så ut och gräva färdigt för hösten, det står ännu palsternackor, brysselkål och purjolök kvar så för att kunna komma åt dom i höst och vinter får det bli en del kvar att gräva i vår. Grävde även upp en blomma som jag fick av en granne på försommaren. Den har dahlialiknande rotknölar och är frostkänslig så den tog jag med hem för vinterförvaring i garaget. Tog även med mig några palsternackor och purjolök för att ha till maten.
 
Ser ganska så prydligt ut när det blir kringgrävt och ogräset kommer bort.

Resten av dagen har jag tagit igen mig en del, suttit i telefon en hel del och naturligtvis suttit framför datan och uppdaterat lite. Läst en del handlingar inför möten framöver så eftermiddagen gick rätt fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar