Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 29 oktober 2017

Blåst och regn.

Vaknade i vanlig tid i morse, men det var ju en timme för tidigt, vi har ju gått över till normaltid nu. Hur nu något kan vara normalt när det är bara fyra månader av tolv. Men nu är det som det är.
Har mest suttit inne och tittat ut i dag, fixade till lite mat och lite annat pyssel. Så var jag tvungen att handla eftersom det började ta slut med proviant i skåpen. Åkte naturligtvis ner över hamnen och strandpromena-den bort till Snäck. Det var attan vad det blåste, den nya kryssningskajen var ordentligt överskjöld. Men båten från Nynäs kom ingungande och gick tydligen tillbaka fullastad till Nynäs, där skulle dom ändå ställa in turen tillbaka på grund av den ökande blåsten med ökande våghöjd.
Sen var jag bjuden bort till dotera och hennes man som hade lagat en kåldolmapaj. Blir ju mycket enklare att blanda kålen och riset med färsen. Sen ner i en form och in i ugnen, försvinnande gott var det. Dessert med inlagda ingefärspäron och vispgrädde till kaffet satt inte hellre dumt.

Så blev det lite reseplanerande med beställning av flyg och hotell. Blir lite annorlunda julfirande i år än vad det varit andra år. Äldste sonen kommer inte hem över julen så de tänkte åka ner och hälsa på honom helgen innan och tyckte jag skulle åka med. Under jul åker de till Stockholm några dar, kommer hem juldagen och förväntar sig att jag och den yngste fixat en julmiddag lagom till hemkomsten. Kan nog bli bra med både det ena och det andra.
Nu har jag sett det tredje av elva avsnitt av Jordskott, och ännu har jag inte fått någon riktig kläm på vad det hela går ut på. Det är försvunna personer, folk som dör på brutalt sätt och mycket smygande i mörka rum, källare och skogar. Frågan är, vem är vän och vem är fiende. Något rörigt men jag får väl se några avsnitt till så kanske det löser sig.

2 kommentarer:

  1. Håll med mig om att det kunde vara sommartid året runt! Va sjutton ska vi hålla på och ställa om klockarna för. Nej, gör sommartid till normaltid och låt det vara så.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med om sommartiden, och likadant är du nu med Halloween och
      Allhelgonadagen. I lördags var det ju Halloweenmarsch här i stan så nu vet
      man snart varken ut eller in. Kram.Anders

      Radera