Juli

Juli
Nicktistlar

fredag 11 augusti 2017

Skjutfältet åter igen.

Började en Gotlandruntvandring för åtskilliga år sen och har gått en bra bit med olika medgångare. Och långa intervaller mellan gångerna har det också blivit. Har västsidan från Ygne och ner till Petesvik kvar.
Så häromdagen frågade jag syrran om hon skulle hänga med längs skjutfältet innan dom slår igen för allmänheten. Absolut sa hon, jag hänger med. Så i dag sitter jag här och har en något spattig gång, ont i fotlederna och lite träningsvärk i övrigt. Det är en otrolig skillnad att gå en mil på golfbanan och att gå den i ibland obanad terräng, ibland nere i strandgrusen med dess lutning, men visst, vi gick även på stigar och vägar.

Här står syrran vid startpunkten, Lillklint längst åt norra delen 
av fältet. Som ni ser så är det avspärrat så ingen obehörig ska komma in. 


En gran på klintkanten, knappt metern hög men en otrolig massa kottar.
Nu har vi banat oss fram till Korpklint och den här  står lite söder om själva klinten.


Lyckades ta oss ner till nedre platån väster om den gamla rälsskjutbannan. Något struligt att
gå där men vi kom så småningom fram till en liten källmyr som ligger där. Vi fortsatte genom 
meterhöga ormbunkar och kom så småningom upp vid söderkanten av Allhagemyr. I oktober
är här fullt av motorcyklar men nu vajade grussloken fint längs med kanten.


Kafferast med gäst, vi tror att det är en Aspvedsbock som tyckte den skulle
få vara med och fika vid Stavklint.


Rast upphör och det gäller att få med allt, man kan skymta boden vid 
rälsskyttebanan i bakgrunden.


Utsikt söderut, Blåhäll ligger nere bakom granarna mitt i bilden.
Vi har kommit nästan halvvägs.

Murgrönan invaderar klintkanten, frågan är om det går att likt Tarzan svinga sig ner
Vi försökte aldrig utan vi gick ner på ett riktigt brant körspår strax norr om Blåhäll.
Sen gick vi in i skogen för att se om vi kunde hitta den omtalade pseudorauken som
skall finnas där. Vi hittade ett jätteblock som rasat ner och det kunde ju vara det.


Så småningom kom vi ner til stranden igen och vi kunde se vårt mål där långt borta.
Den gamla radarstationen som står där längst söderut.


Men först skulle syrran på något skakiga ben ta sig förbi dom här, lite lustigt är det.
När vi var små så skulle hon alltid gå så nära som möjligt kor och hästar, hon skrattade 
åt mig att jag var lite försiktig, eller mycket rädd rättare sagt.
Nu är det tvärtom, jag vet inte riktigt om det var därför hon plockade upp en fin sten
som hon skulle ta med hem.


Till slut var vi framme och kunde konsumera det sista i våra ryggsäckar.


Och vi hade dom här att titta på när vi satt där på trappan.
Krustistel med Cikoria.

Vi slängde in våra ryggsäckar i bilen, sen tog vi oss förbi stängslet söderut och gick nästan fram till
Gnisvärd förbi ett litet fiskeläge med två bodar. Marsängens bodar.

Sen tillbaka till min bil för att åka bort till hennes, för ingen hade lust att gå den knappa milen tillbaka igen.
Fem och en halv timme tog det ganska exakt i sol och värme, som tur hade vi en svalkande bris emot oss.
Klicka på bilderna för att se detaljerna bättre.


2 kommentarer:

  1. Inte undra på att det kändes i både ben och fötter efter den promenaden. Vilket trevligt projekt. Jag läste just i GA om Ingvar Karlsson, han hade gått Gotland runt tillsammans med sin dotter.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nog kändes det, frågan är om jag hinner runt hela med den här takten jag har.
      Men nu har jag som sagt från Gnisvärd till Petesvik och det är stränder som jag gått bitvis tidigare så jag får väl se. Jag har förstått att det är många som ger sig på att vandra runt ön. Friluftsfrämjandet har nog gått runt lite mer organiserat minst två gånger, jag har fått bud men aldrig hängt på. Kram Anders

      Radera