Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 28 maj 2017

I dag drog jag söderut.

Utflykt hela dagen med fåglar och blommor sikte. Drog hemifrån strax efter åtta med främst Muskmyr i tankarna. Blev ett kaffestopp vid storebror och hans hustru först och en ganska lång pratstund.
Fortsatte sen till Hablingbo och Botvards bevattningsdamm som jag sen länge har gått runt och räknat arter. Fick i hop fyrtioen fågelarter i dag varav två var helt nya för dammen, Fisktärna och Skärfläcka. Två par adulta Skärfläckor varav det ena hade två små ungar de var oroliga för när jag kom klampande. Fick äntligen höra Näktergalen i år där också.
Sen svängde jag förbi Nisseviken, där har de börjat med kitesurfing så jag räknade in en Småtärna innan jag for mot Sundre och Muskmyr. Där var det uppvisning av ett stort antal falkar som jagade sländor. Aftonfalk såg jag en av vart kön, men de var nog någon hane till, och så en hel del Lärkfalkar. Jag passade på att gå runt den c:a fyra kilometer långa stigen runt. Såg bland annat Sileshår, Blodrot och Gotländsk solvända samt en hel del vanligare blommor.
Krutbrännare

S:t Persnyckel

Majviva mycket rödfärgad
Efter två timmar for jag ner till Hoburgen och norrut via strandvägen och vidare till östersidan i Hamra och Aurriv. Massor av snäppor var det där som gick och åt upp sig för vidare flytt norrut. Blev nog ett femtontal nya årsarter för mig under dagen.

Den här hittade jag vid nerfarten till Aurriv, är troligen en Vaxnyckel.
Rätta mig om jag har fel.

Passade på att hälsa på nya bonden vid Sigers och gjorde en liten rundvandring med honom runt gården och byggrasen. Förändringarna är stora men som jag tycker till det bättre hela tiden. En som nog gläds i sin himmel är salig bror, när han ser att den nya bonden matar fåglarna och hänger ut talgboll till hackspetten. "Dom har ju ungar nu så det är klart de behöver mat" säger han. Svalorna får bo på halmloftet som vanligt och stararna får nog nya holkar. En Gärdsmyg håller till i det gamla päronträdet med sin minst sjuttiofem cm skyddande skal av murgröna så det trädet lär få stå kvar. Kul att få gå runt och se och han blev glad för att jag tittade in.
Lång dag avslöts med en pizza och en öl, satt gott efter att endast ha fått, visserligen en rejäl frukost, men sen bara kaffe och ett par mackor. Nästan en liter vatten gick det också åt förstås i värmen.
Lite regn kom det nu i kväll men nu är det klar himmel igen.

2 kommentarer:

  1. Det är en underbar tid nu och fågelskådarna har bråda tider. Vi (SPF) gjorde ett besök i Grötlingbo igår och var ute på Grötlingboudden och några gick ur bussen och ut på udden för att se om det var många gäss där, men stötte på några fågelskådare som blev ganska putta för att de blev störda.
    Kul att se att du använder ordet byggrasen - det sa alltid Åke!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar annars inte vara nåt problem, som skådare vill man annars gärna dela med sig och få andra intresserade.
      Jag växte ju upp med mormor i huset och hon hade ju mycket av de gamla sudergutniskan när hon pratade så därför blir det så att jag inte vill glömma bort det. Sen kan det komma nåt ifrån min fars sida också, rospigg som han var hade han alla Albert Engströms böcker som jag slukade. Kram/Anders

      Radera