Juli

Juli
Nicktistlar

lördag 21 januari 2017

Nu blir dagarna längre.

Det går fort nu och det finns hopp om en ny vår. Låg och drog mig i morse och tyckte det var ovanligt ljust för att vara så tidigt på morgonen. Tittar ut och får se utsikten som jag har lagt in i headern ovan. Var bara tvungen och hämta mobilen för att försöka fånga ljuset. Dagarna ökar nu i snitt två minuter på morron och två på kvällen, tjugo minuter på en vecka, yes.
Blev dock ingen promis i dag, med melodikryss på morgonen och sen vinteridrotter på teven som avlöser varandra under hela dagen blir det inte så mycket gjort. Var dock i väg hela dagen i går, tänkte sticka söderut när jag kom på att jag kanske skulle höra med syrran om hon ville åka med. Det ville hon så jag hämtade henne lite före tio. Första anhalten blev Klintehamn med avspaning av viken och hamnen. Vidare till via Sandhamn till Djupvik där det låg massor av vigg i hamnen. Vidare längs stranden söderut, fyra havsörnar i Langsteitu gav det bland annat. Petesvik blev nästa anhalt och vidare till Nisseviken och Grundård. Då hade klockan blivit fram mot ett så det var dags att vända norrut igen.
Utsikt från Grundård in mot Nisseviken....

.... och här har jag vänt kameran lite mer åt öster.

Vi for värdshus förbi i Havdhem, tyckte vi hade annat på gång så det blev Mästermyr vilket gav  en ung ormvråk och årets första blå kärrhök, en riktigt grann, äldre hane. Sångsvan som jag hade räknat med att få se där lyste dock med sin frånvaro. Men vi hade ju sett dom förut under dagen.
På återvägen blev det ett besök för att se hur långt det gått med systerdottern och hennes sambos nybygge.
De räknar med att kunna flytta in under våren, dörrar och fönster har kommit i och i går pågick isolering.
Efter en snabb visit fortsatte vi norrut och var i stan strax före fyra, heldag med andra ord. Sex nya årskryss blev det för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar