Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 25 september 2016

Söndagspromenad.

Hur länge ska sommarvärmen vara kvar. Jag knallade i väg i förmiddags klädd i jeans, gympaskor och en tröja. Redan när jag kom ner till havet och den blivande kryssningskajen var jag tvungen att ta av mig tröjan. Här nedan syns kassunerna som kajen ska vila på längst ut. Tryck för större bild.
 Fortsatte ner längs hamnstation och ut på kajen vid fiskehamnen. Där rastade en havstrut som blev något irriterad när jag kom och störde. Bägge snabbfärjorna ligger mer eller mindre upplagda nu efter sommarens turistsäsong.
Började fundera på varför jag inte hade gått i väg i sandaler shorts och t-shirt som jag har gått hela sommaren. Men nej då, det är ju faktiskt slutet av september. Kom fram till Botan till slut och försökte få en bra bild på dammen därnere men den blev sådär, lite för mycket sol.
Och inte gjorde det sig så bra med bilden uppe från nya kryddgården heller, men det säger ju en del om hur praktfullt och ändå rofyllt det är därnere. 
Fortsatte upp över de sjuttiofyra trappstegen till kyrkberget där jag tog en del bilder över vyerna. Sen bort mot Klinttorget och vek ner mot Övre Finngränd. Tror det är S:t Lars i fonden. Här går ju trappan ner mot stora torget.
Och naturligtvis bort till utsiktsplatsen vid Klockgränd där jag ochså plåtade. Här ner över stortorget med S:ta Karin och tvillingruinerna S:t Lars och S:t Per, de har enligt vad jag fått fram varit en kyrka.
Sen drog jag hemåt över Östertorg där så påpassligt Själsöbagaren hade ställt upp sin vagn. Goda wienerbröd blev det till fikat när jag kom hem. Byte av kläder till det mer hanterliga, barfota, shorts och en t-shirt. Blir shorts i morgon också när Hösttouren går vidare, nu på Ljugarns golfbana.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar