Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 23 augusti 2016

Änglarna har gråtit i dag.



I dag skulle han ha blivit åttio år om han inte hade lämnat oss för trehundrsjuttiotvå dagar sen. Min ene storebror ses här i sin kära fruktträdgård för exakt fem år sedan. Hur mycket äpplen han har plockat därute vete gudarna. Burit in och lagt i lådor, ätit upp en hel del och matat fåglar på vintern med en ännu större del. Och till slut i s.k. kompost med det som inte gått åt.

Regnet har fallit  så gott som hela dagen, Jag och min äldsta bror har gått ute på När och spelat golf.
Jag tänkte att jag skulle vara med och spela bland Veteranerna nu i höst, jag kunde ju ha valt en lämpligare dag att börja på. Var dyngsur efter tre hål, blev kyligt efter sju så jag tänkte jag skulle gå i shopen och få en torr tröja på mig. Tji fick jag, han har haft rea så det fanns inget kvar i min storlek.
Efter tolfte blev det något lä och sen började det fläkta lite ljummare vindar ute från havet. Och när vi spelade in på tredje sista hålet kom solen. Rikrigt skönt med en varm dusch och torra kläder när vi väl var inne som sista boll. Resultatet ? det har jag förträngt.

Efter en macka och en lättöl åkte jag ut på Närsholmen för att skåda fågel. Den Smalnäbbade simsnäppan hade fått sällskap av två till. Gott om andra vadare var det längst därute på Kroksriv.
Talldungen visade upp en Mindre flugsnappare och ett helt gäng av Grå flug. En årsunge gök kom
och satt sig bara några meter i från där jag satt i bilen. Kunde verkligen få se hur grann den var när man kom riktigt nära. Där skulle du varit med Brorsan, betydligt varmare än när vi var och skådade Havsörn i Nisseviken.
 .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar