Juli

Juli
Nicktistlar

fredag 25 juli 2014

Lite av varje under veckan.

Visst är det varmt, men jag njuter av värmen konstigt nog. Tillräckligt med vatten så går det även att spela golf. Var ute och spelade Närkdagen i onsdagseftermiddag, vi spelade scramble med fyra stycken i laget. Simon 15 år var lagledare över två damer i övre medelåldern och så jag. En kul spelform där vi måste spela på minst fyra utslag av var och en i laget. Damerna spelade rakt och långt så deras kvot var rätt snart fylld. Jag och Simon spelade skapligt långt men tyvärr ganska mycket snett så det var nästan att det blev kris på slutet. Trots en del lite sämre hål så placerade vi oss på en hedrande åttonde plats av tjugotvå lag. Priserna var skänkta av företagarna på När och de är många, så jag tror nästan alla fick pris vid den efterföljande middagen på kvällen. En mycket trevlig tillställning där jag tror att det bara var enmansorkestern/trubaduren som var inlejd var besviken. På grund av värmen inomhus satt nästan alla utomhus med något kallt i handen. Jag drog mig dock hemåt till min egen säng straxt efter tiotiden.

I går torsdag var jag runt med kvartetten Ave Kalle och provade akustiken i fyra kyrkor på mellersta ön.
Ekeby, Vänge, Buttle och Eskelhem besöktes. Ave Kalle, Lisbet och Leif Axelsson och Bitte och Bosse Carlgren började åka runt och sjunga i kyrkorna på Gotland 2008 och de har besökt alla nittiotvå minst en gång. Nu är det finalår och de har valt ut de tretton kyrkor som de har efter mycket övervägande satt höga betyg på. Sen har de bjudit in hugade körsångare att hänga med under tre torsdagar där de började på norr förra torsdagen, då jag inte kunde vara med. I går var det dags för mitten och där vi intog medhavd lunch vid Tjaukle å i Viklau, ett naturskönt ställe med en ringlande å som kanske egentligen gör sig bäst på våren. Vi var ett gäng på sju stycken som hängde med kvartetten hela dagen och det blev väl lite tidsnöd ju längre dagen blev. Jag var bland de första som kom till sista kyrkan och där satt ett femtontal personer i kyrkbänkarna upptagna i bön såg det ut som. Vi var väl tio minuter försenade och trodde att det kanske var dubbelbokat men icke, de satt där och väntade på oss. I de andra tre kyrkorna var det bara ett fåtal åhörare men i Eskelhem var det flera, och många av dom gick även med upp och sjöng. En givande dag som jag och kvartetten avslutade med fika hemma vid en av tjejerna som åkte med hela dagen, tillika kassör i körförbundet. Jag passade på att besikta hennes odlingar och kunde naturligtvis inte motstå att sno en morot direkt ur landet och endast avtorkad mot gräset och sen in i munnen, njutning. Jag ser redan fram emot nästa torsdag då det är dags för fem kyrkor på sudret där vi börjar i Lau kl tio.

I dag har det varit återhämtning med endast lite plock i svågerns lägenhet här i stan, man börjar se ljuset i tunneln nu. Mina syskon med några syskonbarn var ute och packade ner prylar i Etelhem i går som jag smet i från och tror att jag hade mycket roligare. På tisdag kommer de och hämtar det som är av värde därute och på onsdag här i stan sen återstår bara städning, några vändor till återvinningen och fördelning av nettot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar