Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 22 juli 2014

Herrdag.

I går, måndag var det så kallad Herrdag på När och Ljugarn. Tävling för bara herrar där man anmäler sig individuellt och sen blir hoplottad med en partner att spela med under dagen. Vi började med att spela en spelform på Ljugarn, nio hål. Lunch där vid Lammkrogen och sen tar vi oss till När där vi först spelar en annan spelform i nio hål. Sen avslutas det med en ytterligare spelform i nio hål. Sammanlagt tjugosju hål i gassande sol, som tur var blåste det svalkande. Femtiofyra gubbar hade anmält sig, blev alltså ett ojämnt antal par så sista bollen innehöll tre par. Jag var hoplottad med greenkeepern på När och vi hade två trevliga medspelare, den ene från När och den andre från Ljugarn. Vi gick ut i andra boll och vi hade rätt fort avverkat de första nio hålen och hade hunnit fått i oss lunchen innan bollen efter oss kom in.
Eftersom jag garderat mig med både hängslen och livrem så blev det en pilsner när vi hade förflyttat oss till När. Efter vi spelat klart nästa nio hål så hade ännu inte sista bollen startat och efter vi var färdiga så var det bara att invänta sistaboll förrän vi kunde få sätta oss till bords för middag och prisutdelning. Vad gör dryga trettio man som sitter i värmen och slänger käft medan de väntar ? Kan väl ge som en ledtråd att krögarmor var nöjd med dagen. Mina hängslen brast, min eventuella skjuts till stan hoppade över middagen och gav sig iväg tidigare, men jag hade ju livremmen kvar.
Konstigt nog så blir det alltid knas med resultaträkningen på den här tävlingen, vet inte om det beror på att det är två banor inblandade eller om det beror på tävlingsledarna. Det var två damer som med hjälp av kansliet höll i det och såg till att till slut kunde koras ett segrarpar och en korrekt resultatlista. Jag och min partner spelade uruselt på Ljugarn men sen spelade vi upp oss och hamnade i topp tio.
En himla trevlig tävling där alla, nästan, tycker det är jättekul att bli hoplottad med någon som de sen spelar med resten av dagen. Kan ju bli en del konstiga bollsammansättningar men alla har roligt och ser redan fram emot nästa års tävling. Själv somnade jag trött men nöjd med dagen i min lånade stuga efter att som vanligt, höll jag på att säga, vara med till siste man bröt upp från eftersittningen.
Och som ni kanske förstår av ovanstående så har jag tagit det ganska lugnt i dag. Sovmorgon, lite träning på korthålsbanan, koll av fåglar i Lausviken och så småningom till stan bara för att i morgon förmiddag åka ut igen för mer golfspel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar