Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 21 april 2014

Påskhelg med värme.

Drog ut till broderen på Långfredagen och bodde över några nätter. Blev mycket skådande i närområdet och en hel del nya arter för året blev det. Vi hängde in både Gran- och Lövsångare redan på fredagen nere vid "lairgrav" som vi alltid sagt eller V Märgelgraven som beteckningen är annars och till slut så fick vi se den första Ladusvalan också så brorsan blev nöjd. Jag blev nöjd när vi först fick se Skräntärnor i Nisseviken i söndagsmorse och sen fick jag se både Kentsk och Fisktärna i Gnisvärd på hemvägen mot staden.
Jag fick stå för mathållningen och det blev både sill, ägg, potatis med tillbehör, lamm och kajpsoppa.
Så det gick ingen större nöd på oss. Söndagkväll var jag bjuden till dotera och hennes familj, trerätters med bara hemlagat hade kocken fixat till. Gravat fläskkött i tunna skivor, ägg och inlagd sill, vitlöksspäckad lammstek med potatisgratäng och champinjoner och färska egenplockade toppmurklor och till avslut ingefärspäron från eget päronträd med vispgrädde. Knappt så jag kom på cykeln när jag skulle hem.
Som tur var bjöd båda grabbarna av mig på golf ute på Hästnäs, i dag, så att man fick gå av sig lite. Två varv på niohålar´n därute, fick en tillfällig svacka på två hål på sista varvet men visade ändå att gammal är äldst. Och vädret under påskhelgen kan man ju inte klaga på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar